0
Απαξίωση του στόλου των ελληνικών F-16 αποκαλύπτει η αγορά 32 νορβηγικών F-16A/B MLU από τη Ρουμανία. 


Στην είδηση δεν δόθηκε η πρέπουσα σημασία, εν μέσω του γενικότερου ενθουσιασμού που προκάλεσε η απόλυτα επιτυχής αρχική δοκιμή στον αέρα των δύο πρώτων εκσυγχρονισμένων F-16V από την ΕΑΒ. Η επισημοποίηση όμως της απόκτησης 32 μεταχειρισμένων F-16AM/BM από την Αεροπορία της Ρουμανίας είναι πολλαπλά διδακτική, εάν η Ελλάδα επιθυμεί να ακούσει. Κάτι διόλου βέβαιο. Εμείς όμως είμαστε υποχρεωμένοι εκ των πραγμάτων να σταθούμε σε αυτή.

Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Προφανώς όχι για να υποβαθμιστεί η μεγάλη αξία του εκσυγχρονισμού των F-16 Block 52+ και Block 52+ Advanced σε Block 72 (V), που πρωτίστως αποτελεί εξέλιξη η οποία αναδεικνύει τις πολύ μεγάλες δυνατότητες και της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας και των Ελλήνων τεχνικών.

Σε αυτή την είδηση οφείλει κανείς να σταθεί για να υπογραμμίσει για ακόμα μια φορά τη νοοτροπία τόσο της πολιτικής όσο και της στρατιωτικής ηγεσίας της χώρας διαχρονικά, με αποτέλεσμα να πλήττεται η ελληνική αποτρεπτική ισχύς, άρα κατ’ επέκταση η ασφάλεια του Έλληνα πολίτη.

Το DP ασχολήθηκε εκτεταμένα και διεξοδικά με το τεράστιας σημασίας ζήτημα του εκσυγχρονισμού και της ομογενοποίησης του στόλου των μαχητικών F-16. Οι λόγοι πολλοί και έχουν παρατεθεί κατ΄ επανάληψη. Μπορούν όμως να συνοψισθούν σε έναν.

Ο εκσυγχρονισμός και των 153 ελληνικών μαχητικών F-16, θα εξασφάλιζε στην Πολεμική Αεροπορία καθολική επικράτηση και υπεροχή στα Βαλκάνια και την ανατολική Μεσόγειο για τα επόμενα 20 τουλάχιστον χρόνια.

Το ότι η επιλογή αυτή δεν προχώρησε μέχρι σήμερα, έστω δηλαδή τόσο καθυστερημένα, είναι κάτι που την οδηγεί σε σοβαρούς επιχειρησιακούς συμβιβασμούς και σε αχαρτογράφητα ύδατα. Ακόμα κι αν δεν τα χρειάζεται, η ρουμανική προμήθεια δείχνει την αξία τους στη διεθνή αγορά. Μέχρι στιγμής και παρά τις συνεχείς διαρροές, η ελληνική πλευρά δεν έχει λάβει απόφαση για την τύχη των 70 (δύναμη μεγαλύτερη των τριών πολεμικών Μοιρών) F-16 Block 30 και Block 50.

Δεν έχει επίσης λάβει καμία απόφαση ενίσχυσης του οπλοστασίου των F-16, από τη στιγμή που δεν έχει ακόμη υπογράψει συμβάσεις για την προμήθεια των ισραηλινών όπλων αέρος – εδάφους (συλλογές SPICE 1000 και 2000 και υπερηχητικοί πύραυλοι Rampage) που είχαν εγκριθεί από τη Βουλή των Ελλήνων τον Οκτώβριο του 2021.

Επίσης, δεν έχει αποστείλει LOR στις ΗΠΑ αιτούμενη την αγορά ατρακτιδίων στοχοποίησης SNIPER, προηγμένων όπλων αέρος – αέρος (AIM-120D AMRAAM) και κυρίως όπλων αέρος – εδάφους (JSM, SDB II, AGM-154 JSOW/JSOW-ER και AGM-158 JASSM).

Επιπρόσθετα, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα βρεθεί μπροστά στην ανάγκη αντικατάστασης του συστήματος αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου ASPIS II. Ακόμη και αν δεν υπάρχουν προβλήματα συμβατότητας με το ραντάρ AESA τύπου AN/APG-83 του Viper, το ASPIS II είναι αναλογικού πυρήνα και τεχνολογικά ξεπερασμένο. Πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορεί να εκμεταλλευτεί πλήρως τις δυνατότητες ενός συστήματος AESA.

Συμπερασματικά, ενώ η Πολεμική Αεροπορία έχει στην πραγματικότητα πολύ δρόμο μπροστά της μέχρι να φτάσει στο σημείο να καταστήσει πραγματικά αξιόμαχα τα 83 Viper που θα αποκτήσει:
>η ελληνική Πολιτεία σχεδιάζει την προμήθεια F-35A με ορίζοντα συγκρότησης της πρώτης επιχειρησιακής Μοίρας σε 10 κατά προσέγγιση χρόνια από σήμερα (!)
>ετοιμάζεται να πετάξει στον κάλαθο των αχρήστων τα F-16 Block 30 και Block 50, μαζί με τα συστήματα που θα προέλθουν από τα αεροσκάφη που σήμερα εκσυγχρονίζονται σε Block 72 Viper.

To γιατί συμβαίνουν όλα αυτά, είναι πραγματικά αδύνατο να εξηγηθεί με βάση τις βέλτιστες επιχειρησιακές πρακτικές, την κοινή λογική και τις θεμελιώδεις αρχές της οικονομίας. Με ποια λογική δηλαδή η Ελλάδα κινείται στην κατεύθυνση της οριστικής απαξίωσης και αδρανοποίησης του 50% σχεδόν της τεράστιας επένδυσης που έγινε στο F-16 και τις υποδομές υποστήριξής του τα τελευταία 30 και πλέον χρόνια.

Την ίδια στιγμή η Ρουμανία αποσπά την αμερικανική έγκριση για την αγορά 32 μεταχειρισμένων F-16AM/BM, μαχητικών που από πλευράς εξοπλισμού αποστολής και δυνατοτήτων βρίσκονται κάπου μεταξύ του Βlock 52+ και του Block 52+ Advanced και θα αγοραστούν έναντι μόλις 454 εκατομμυρίων ευρώ, συγκροτώντας σχεδόν εκ του μηδενός την Αεροπορία της Ρουμανίας.

Στα εκσυγχρονισμένα νορβηγικά F-16A/B MLU που ενσωματώνουν το σύστημα στοχοποίησης επί κάσκας JHMCS, ατρακτίδια SNIPER που επίσης θα παραδοθούν στην Αεροπορία της Ρουμανίας, συστήματα ανταλλαγής δεδομένων Link -16 και είναι πιστοποιημένα (έκδοση λογισμικού M6.5.2) για την αξιοποίηση του αντιπλοϊκού πυραύλου νέας γενιάς JSM, στο οποίο έχουμε κάνει κάνει εκτενή αναφορά. Στόχος προφανής τα ρωσικά πλοία στη Μαύρη θάλασσα. Τα τουρκικά στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο;

Η Ελλάδα με 70 πολύ νεότερης κατασκευής μαχητικά F-16 στην κατοχή της, επιμένει να καθυστερεί τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης για το μέλλον τους, αρνούμενη τη δαπάνη ενός (κατά προσέγγιση) δισεκατομμυρίου δολαρίων για την περαιτέρω εκμετάλλευσή τους ως Block 50M. Πρόκειται για μία παράλογη συμπεριφορά και επιλογή, ανεξαρτήτως κυβέρνησης, που δεν βιώνουμε για πρώτη φορά και με τα σημερινά δεδομένα είναι βέβαιο ότι δεν θα βιώσουμε για τελευταία…

Τις συνέπειές της θα τις υποστεί μια Πολεμική Αεροπορία που το καλοκαίρι του 2020 βρέθηκε απέναντι στον τουρκικό στόλο με μοναδικά όπλα που μπορούσαν να λειτουργήσουν ως αντιπλοϊκά, τους πυραύλους Maverick και ακόμα διατηρεί σε υπηρεσία τα γηραιά F-4E AUP. Θα τις υποστεί η ελληνική άμυνα συνολικά που καλείται να αντιμετωπίσει με ποιότητα και επαρκή ποσότητα την τουρκική απειλή στην πιο ακραία της εκδοχή που εκδηλώνεται με πολλές μορφές. Θα τις υποστεί φυσικά και ο Έλληνας φορολογούμενος.

loading...

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Top