0
Το πρώτο βήμα για την επανενεργοποίηση των ελληνικών ΑΣΕΠΕ, έγινε. Η τεράστια επιχειρησιακή τους αξία επιβάλλει άμεσα και τα άλλα δύο… 

Μετά την πάροδο ενός έτους (Ιανουάριος 2022) από τη προκήρυξη δύο ξεχωριστών διαγωνισμών για την υποστήριξη των αεροσκαφών EMB-145 AEW&C Erieye και των κινητήρων τους (ΑΕ-3007A1P), ανακοινώθηκε σήμερα η κατακύρωση του στην EMBRAER Aviation International. Παραμένουν βέβαια σε εκκρεμότητα οι συμβάσεις υποστήριξης των κινητήρων και του συστήματος αποστολής των ελληνικών ΑΣΕΠΕ. Πολύτιμων πολλαπλασιαστών ισχύος για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις για τους λόγους που παρατίθενται παρακάτω.

Η πρώτη πρακτική αξιολόγηση των δυνατοτήτων των ελληνικών ΑΣΕΠΕ έγινε σε συνεργασία με μαχητικά F-16C της Αμερικανικής Αεροπορίας της βάσης του Aviano, που ήταν εξοπλισμένα με τερματικά LINK 16. 

Οι Αμερικανοί εντυπωσιάστηκαν από τις δυνατότητες του ελληνικού ΑΣΕΠΕ, τονίζοντας ότι είναι πραγματικός πολλαπλασιαστής ισχύος, από τη στιγμή που μπορεί να δώσει εικόνα της τακτικής κατάστασης σε ολόκληρο το Αιγαίο και το Ιόνιο ταυτόχρονα, πετώντας πάνω από την ηπειρωτική Ελλάδα, μέσω Link 16 και Link 11. 

Κατά τις πτήσεις συνεργασίας με τα αμερικανικά F-16, οι Έλληνες ελεγκτές αεράμυνας, μπορούσαν να δουν σε πραγματικό χρόνο όχι μόνο τους στόχους που είχαν εγκλωβίσει τα μαχητικά και τα όπλα που μετέφεραν, αλλά ακόμη και την ποσότητα καυσίμου που είχαν στις δεξαμενές τους και τον ρυθμό με τον οποίο αυτή καταναλώνονταν κάθε λεπτό!

Επρόκειτο για μία πραγματικά πολύτιμη νέα δυνατότητα για την Πολεμική Αεροπορία, αλλά και το σύνολο των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων και κέντρων διοίκησης, από τη στιγμή που επέτρεπε την ασφαλή μετάδοση ή ανταλλαγή πληθώρας πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο και κατ’ επέκταση την ακριβή σύνθεση της πραγματικής τακτικής κατάστασης σε οποιοδήποτε χώρο, στη θάλασσα ή τον αέρα. Αυτό αποδείχθηκε και κατά τη διάρκεια αποστολών που εκτέλεσε η 380 Μοίρα σε συνεργασία με μονάδες επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού που είναι εξοπλισμένες με συστήματα Link 11.

Στις αποστολές αυτές τα σκάφη του ΠΝ είχαν για πρώτη φορά συνολική εικόνα των κινήσεων όλων σχεδόν των σκαφών που έπλεαν στο Αιγαίο, σε πραγματικό χρόνο… Ακόμη και αυτών που έπλεαν εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά και ήταν «κρυμμένα» πίσω από μεγάλα ή μικρά νησιά! Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το ολοκληρωμένο σύστημα ΕSM του αεροσκάφους, μπορεί να καταγράψει και να «αναγνωρίσει» κάθε μορφής ηλεκτρονική εκπομπή, δίνει τη δυνατότητα στα σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και σε αεροσκάφη οπλισμένα με πυραύλους αέρος-επιφανείας, να στοχοποιήσουν πλοία επιφανείας σε μεγαλύτερες αποστάσεις και σε «τυφλές» περιοχές, με πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.

Τα πρώτα ελληνικά μαχητικά που αποκτήθηκαν εξοπλισμένα με Link-16, ήταν τα F- 16C/D Block 52+ Advanced. Από το Μάρτιο του 2010 άρχισαν οι πτήσεις συνεργασίας της 335 Μοίρας με τα ΕΜΒ-145Η Erieye της 380 Μοίρας “Ουρανός” και αυτή η διαδικασία εισήγαγε την Πολεμική Αεροπορία για πρώτη φορά στην ιστορία της, στη φιλοσοφία των δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων. Παρά το γεγονός αυτό οι εξελίξεις της περασμένης δεκαετίας, δεν της επέτρεψαν, όπως δεν επέτρεψαν συνολικά στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, την καθολική μετάβαση σε αυτή τη νέα μορφή και φιλοσοφία επιχειρήσεων. Σε αυτές, η ακριβής, ταυτόχρονη, ασφαλής και σε πραγματικό χρόνο πληροφορία, καθορίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό, αυτόν που θα επικρατήσει σε μία σύρραξη…



Στις δύο αυτές απεικονίσεις φαίνεται η τεράστια επιχειρησιακή αξία των ελληνικών ΑΣΕΠΕ. Οι αποστάσεις και τα ύψη αποκάλυψης ακόμη και μικρών και χαμηλά ιπτάμενων στόχων όπως οι πύραυλοι οριζόντιας πλεύσης (180 χιλιόμετρα ή 100 ναυτικά μίλια) που εξασφαλίζει το ραντάρ PS-890 Erieye είναι ασύγκριτα μεγαλύτερα σε σχέση με αυτά επίγειων ραντάρ.

Το επιχειρησιακό αποτύπωμα των ΑΣΕΠΕ της Πολεμικής Αεροπορίας σε συνδυασμό με τα εκσυγχρονισμένα P-3H του Πολεμικού Ναυτικού, θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο δεδομένου ότι θα μπορούν να λαμβάνουν εικόνα και από το ραντάρ SeaFire 500 των Belhara FDI του Πολεμικού Ναυτικού επί παραδείγματι, την οποία και θα “αναμεταδίδουν” σε κέντρα διοίκησης και ελέγχου οπουδήποτε εντός της ηπειρωτικής Ελλάδας, καλύπτοντας ακόμη μεγαλύτερα κομμάτια εναέριου και θαλάσσιου χώρου. Μοναδικό μειονέκτημα του ΕΜΒ-145Η, είναι η απουσία δυνατότητας εναέριου ανεφοδιασμού σε καύσιμο.

Στα επόμενα χρόνια αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα η κρισιμότητα του ρόλου του συστήματος, λόγω της αύξησης του αριθμού των αεροσκαφών, μαχητικών ή όχι, που θα ενταχθούν σε υπηρεσία στο Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία, εξοπλισμένα με συστήματα LINK 16. F-16V, Rafale F3R, εκσυγχρονισμένα P-3H και εφόσον υπογραφεί και η αναβάθμισή τους, και τα F-16 Block 50. Συνολικά περισσότερα από 140 μαχητικά θα μπορούν να πάρουν εικόνα από τα ΑΣΕΠΕ και να ανταλλάξουν στοιχεία στοχοποίησης με αυτά. Όπως θα μπορούν και οι Belharra FDI και όλες οι παλιές και νέες μονάδες επιφανείας του ΠΝ. Συνεπώς, ο δρόμος προς αυτό που ονομάζεται διακλαδικότητα και δικτυοκεντρικές επιχειρήσεις, επί του πρακτέου θα είναι απόλυτα ανοικτός από το 2025 και μετά.

Το EΜΒ-145AEW&C μπορεί να επιχειρήσει από όλα τα ελληνικά αεροδρόμια, περιλαμβανομένων και αυτών της δυτικής Ελλάδας (Κέρκυρα, Ιωάννινα, Αγρίνιο, Πρέβεζα, Αραξος, Ανδραβίδα, Καλαμάτα, Κεφαλλονιά, Ζάκυνθος), αρκετά εκτός της ακτίνας των τουρκικών βαλλιστικών πυραύλων. Σε περιόδους κρίσης συνεπώς η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να διατηρεί καθ’ όλη τη διάρκεια του εικοσιτετραώρου ένα ΑΣΕΠΕ στον αέρα, υπό την προϋπόθεση ότι θα επανενεργοποιήσει και τα τέσσερα EMB-145H και θα αποκτήσει και δύο τουλάχιστον GlobalEye.

Η ικανότητα του ραντάρ σταθερής διάταξης PS-890 Erieye να εντοπίζει στόχους σε απόσταση μεγαλύτερη των 400 χιλιομέτρων, δεν είναι το μόνο του πλεονέκτημα σε σχέση με τα ραντάρ έρευνας και εγκλωβισμού στο έδαφος που θα αποτελέσουν πρωτεύοντες στόχους για τις τουρκικές δυνάμεις. Τα ΑΣΕΠΕ πέρα από περισσότερο ευέλικτα και επιβιώσιμα, καλύπτουν και ασύγκριτα μεγαλύτερες περιοχές αλλά και όλα τα υψομετρικά επίπεδα. Από την επιφάνεια της θάλασσας μέχρι τα 60.000+ πόδια.

loading...

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Top