0
Storm EW – Το νέο σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου για τα ελληνικά F-16 με πλεονέκτημα την ομοιοτυπία; 

Tου Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Η BAE Systems Incorporated (το αμερικανικό κομμάτι της βρετανικής εταιρείας) παρουσίασε στις 8 Ιουνίου το ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου (Η/Π) Storm EW, για τα μαχητικά F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας. Η παρουσίαση σε επιτελείς του ΓΕΑ πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Άμυνας και εξ όσων πληροφορηθήκαμε, πέρα από τα υπό εκσυγχρονισμό στο επίπεδο Block 72 Viper αεροσκάφη του τύπου, προσφέρεται προς ενσωμάτωση και στα F-16C/D Block 50 σε περίπτωση που αυτά εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο Block 50M.

Δεδομένου ότι οι πληροφορίες που προέρχονται από κύκλους του ΥΠΕΘΑ, αφορούσαν και την κατάθεση προγράμματος εκσυγχρονισμού των 38 F-16 Block 50, αναφερόμαστε σε ένα σύνολο 121 μονάδων, εκ των οποίων τα 83 F-16V και άλλα 38 F-16 Block 50M. Τα μαχητικά αυτά είναι ήδη εξοπλισμένα με το ξεπερασμένο τεχνολογικά αναλογικό ASPIS II και ASPIS I αντίστοιχα (Advanced Self-Protection Integrated Suite) στο οποίο το DP έχει αναφερθεί επανειλημμένα.

Άλλες πληροφορίες, όπως για παράδειγμα με βάση ποια εκπεφρασμένη ελληνική επιχειρησιακή ανάγκη, οργανώθηκε και πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του Storm EW στην Πολεμική Αεροπορία, δεν έγιναν γνωστές. Τόσο η τελευταία, όσο και η κατασκευάστρια του F-16, Lockheed Martin, που έχει τη συνολική ευθύνη και εποπτεία του προγράμματος εκσυγχρονισμού σε Viper, έχουν κατά καιρούς παράσχει διαβεβαιώσεις, είτε με τη μορφή ενημερώσεων, είτε με τη μορφή διαρροών, ότι δεν τίθεται θέμα συμβατότητας του ASPIS II με το ραντάρ AESA, τύπου AN/APG-83 SABR, επάνω στα F-16V.

Επειδή σχετικά με το ζήτημα αυτό θα υπάρξουν νεότερες πληροφορίες και οπωσδήποτε εξελίξεις, θα μείνουμε προς το παρόν στο Storm EW ως σύστημα. Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να τονιστεί είναι ότι η BAE Systems να και βρετανική εταιρεία, δραστηριοποιείται κυρίως στις ΗΠΑ, μέσω της εμπλοκής και συμμετοχής της σε μεγάλο αριθμό αμερικανικών προγραμμάτων.

Ένας από τους σημαντικότερους τομείς αυτής της εμπλοκής, είναι αυτός των ηλεκτρονικών συστημάτων πτήσης και αποστολής. Ενδεικτικό της επιτυχούς δραστηριοποίησης της BAE Systems στο συγκεκριμένο τομέα, είναι το γεγονός ότι είχε επικρατήσει σε διαγωνισμό εκσυγχρονισμού των μαχητικών F-16 της Νότιας Κορέας, πριν από κάποια χρόνια, αν και το πρόγραμμα δεν προχώρησε με τη συγκεκριμένη εταιρία.

Ταυτόχρονα, η βρετανική εταιρεία αποτελεί σημαντικό προμηθευτή της Αεροπορίας των ΗΠΑ, με εμπλοκή σε πληθώρα προγραμμάτων της. Εφόσον αναφερόμαστε σε ολοκληρωμένα συστήματα αυτοπροστασίας και Η/Π, αξίζει να σημειώσουμε ότι τα σημαντικότερα προγράμματα που έχει υπογράψει η BAE Systems σχετικά, είναι ο εξοπλισμός των μαχητικών F-15 με το νέας γενιάς σύστημα EW τύπου EPAWSS (Eagle Passive Active Warning Survivability System) και του F-35 Lightning II με το AN/ASQ-239.

Αναφέρεται για σκοπούς αρχείου ότι το σύστημα αυτοπροστασίας και Η/Π των πολλαπλού ρόλου F-15E και των αναχαιτιστικών F-15C απαρτίζονταν από το RWR (Radar Warning Receiver) AN/ALR-56C της Lockheed Martin, τον παρεμβολέα AN/ALQ-135(V) της Northrop Grumman και τον δέκτη προειδοποίησης EW AN/ALQ-128 EW της Raytheon, μαζί με αυτόματο σύστημα εκτόξευσης αερόφυλλων και θερμοβολίδων AN/ALE-45 της BAE Systems Integrated Defense Solutions (πρώην Tracor).

Τον Οκτώβριο του 2015 ανακοινώθηκε η απόφαση ανάπτυξης του EPAWSS από την BAE Systems, με στόχο τον εξοπλισμό 400 μαχητικών των εκδόσεων F-15E και F-15C της USAF, στο πλαίσιο του προγράμματος F-15 2040C. To προηγμένο ψηφιακό σύστημα με την κωδική ονομασία AN/ALQ-250 προορίζονταν να λειτουργήσει σε συνδυασμό με το ραντάρ AESA τύπου ΑΝ/APG-63(V)3 της Raytheon, αλλά από τότε ο αμερικανικός σχεδιασμός άλλαξε. Τα F-15E αποφασίστηκε μεν να αποκτήσουν το EPAWSS αλλά θα εξοπλιστούν με το ραντάρ APG-82, ενώ ο εκσυγχρονισμός των F-15C ματαιώθηκε και το EPAWSS θα εξοπλίσει αντί αυτού τη νέα έκδοση F-15EX.

To σύστημα που θα ενσωματωθεί και στα αεροσκάφη της Σαουδικής Αραβίας και του Κατάρ, παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού, προειδοποίησης και παρεμβολής ηλεκτρομαγνητικών απειλών (πηγές εκπομπής σημάτων ραντάρ, συχνοτήτων επικοινωνιών και κεφαλές πυραύλων ενεργού καθοδήγησης – RF), περιμετρικά του αεροσκάφους – φορέα (κάλυψη 360 μοιρών), αποκαλύπτοντας παράλληλα με πολύ μεγάλη ακρίβεια και τη γεωγραφική τους θέση.

Κατά συνέπεια το πλήρωμα του μαχητικού – φορέα του EPAWSS έχει απόλυτη επίγνωση όχι μόνο της τακτικής κατάστασης και της πραγματικής θέσης των απειλών στον χώρο, αλλά ακόμα και σε περιβάλλον που είναι κορεσμένο από ηλεκτρομαγνητικές εκπομπές, έχει τη δυνατότητα επιλεκτικής παρεμβολής τους, σε ευρύ φάσμα συχνοτήτων. Επιπρόσθετα, όπως αποκαλύπτει και η πλήρης ονομασία του συστήματος, παρέχει προστασία και από παθητικού χαρακτήρα απειλές, όπως τα συστήματα παθητικού εντοπισμού εγκλωβισμού υπερύθρων (IR).

H διαδικασία παραγωγής του συστήματος ξεκίνησε το Μάρτιο του 2021. Η ανοικτή αρχιτεκτονική σε συνδυασμό με την αμεσότητα απόκρισης στις απειλές και το χαμηλό κόστος υποστήριξης και συντήρησης είναι από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του, που κατά την BAE Systems ενσωματώνει σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό το AN/ASQ-239 που εξοπλίζει και τις τρεις εκδόσεις του F-35 Lightning II.

Όπως και το EPAWSS, μέσω του παρεμβολέα του το ASQ-239 αξιοποιεί την κεραία του ραντάρ του μαχητικού ως πηγή εκπομπής σημάτων (κυματομορφών) θορύβου, προκειμένου να παρεμβάλει άλλα μαχητικά αεροσκάφη, αλλά και σταθμούς ραντάρ και επικοινωνιών στο έδαφος ή την επιφάνεια της θάλασσας, σε ακόμα ευρύτερο φάσμα συχνοτήτων. Και τα δύο συστήματα επομένως, λειτουργούν τόσο για σκοπούς άμυνας, όσο και για επίθεση.

Ο διαχωρισμός των απειλών και η κατηγοριοποίησή τους είναι εφικτά ακόμη και σε περιβάλλον κορεσμένο από πηγές εκπομπής ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, χάρη στην εξ ολοκλήρου ψηφιακή ανοικτή αρχιτεκτονική (υποσυστήματα και λογισμικό) του ASQ-239 (Digital Channelized Receiver Technologies Generator & Tuner Insertion Program – DTIP). Τέλος, όπως και στο EPAWSS παρέχεται προστασία και περιμετρική κάλυψη (360 μοίρες) και από παθητικές απειλές (IR).

To Storm EW που παρουσιάστηκε στην Πολεμική Αεροπορία, βασίζεται στην αρχιτεκτονική και τη λειτουργία των EPAWSS και ASQ-239. Άρα, ένα από τα σημαντικά πλεονεκτήματά του είναι η ομοιογένειά του με το τελευταίο, σε ό,τι αφορά την ελληνική πλευρά, από τη στιγμή που έχει ήδη αποφασιστεί η προμήθεια του F-35A.

Είναι σημαντικός παράγοντας που θα επηρεάσει την επιλογή νέου ολοκληρωμένου συστήματος αυτοπροστασίας και Η/Π για το στόλο των ελληνικών F-16, από τη στιγμή που όλα δείχνουν ότι το ASPIS II δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις επιχειρησιακές απαιτήσεις, αλλά και τις απειλές του σήμερα και του αύριο.


Το ζήτημα έχει πολλές και σημαντικές πτυχές στις οποίες θα επανέλθουμε με πρόσθετα αφιερώματα, από τη στιγμή που θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η προσέλκυση και άλλων κατασκευαστών. Αυτό τουλάχιστον μπορεί να εξαχθεί ως ασφαλές συμπέρασμα μόνο και μόνο από τον σημαντικό αριθμό των αεροσκαφών προς εξοπλισμό (121 μονάδες).

Η Αεροπορία των ΗΠΑ ανακοίνωσε πρόσφατα την επιλογή του AN/ALQ-257 IVEWS (Integrated Viper Electronic Warfare Suite), στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού των δικών της F-16 σε Viper. Διαθέσιμα είναι και το AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield (L3 Harris) και το επίσης ψηφιακό AN/ALQ-211 που εξοπλίζει τα περισσότερα εξαγωγικά F-16V.

loading...

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Top