0
Η διεθνής εμπειρία τόσο στο Αφγανιστάν όσο και στο Ιράκ απέδειξε ότι η ανάκτηση ενός πιλότου που καταρρίφθηκε σε εχθρικό έδαφος αποτελεί μια εξαιρετικά λεπτή στρατιωτική επιχείρηση με αστάθμητους παράγοντες και μηδαμινά περιθώρια λάθους.


Το προφίλ των αποστολών CSARαντίθετα με τις αποστολές SAR (που εκτελούνται σε ειρηνική περίοδο), περιλαμβάνει τη φάση κεκαλυμμένης διείσδυσης, πάνω από εχθρικό έδαφος, σε χαμηλό ύψος κατά τη διάρκεια της νύχτας.


Επιπλέον απαιτείται η εφαρμογή ειδικών τακτικών και διαδικασιών προκειμένου να εντοπιστεί και να περισυλλεχθεί ο φίλιος χειριστής, ενώ ταυτόχρονα ελλοχεύει πάντοτε ο κίνδυνος της βλάβης ή κατάρριψης από εχθρικά πυρά που συνιστούν και την Νο 1 απειλή σε περίοδο επιχειρήσεων.

Για το λόγο αυτό πάντοτε σε μια CSAR απαιτείται η συμμετοχή τουλάχιστον δύο ελικοπτέρων τα οποία αλληλοκαλύπτονται και παρέχουν επιπλέον ασφάλεια σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά.

ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ

Με τα ελικόπτερα AS 332 C-1 Super Puma ενισχύθηκε καταρχήν η ικανότητα της ΠΑ από τα μέσα της δεκαετίας του 90 της πλήρους κάλυψης του FIR Αθηνών όσον αφορά τον κρίσιμο τομέα των αποστολών έρευνας και διάσωσης (SAR).

Οι αποστολές αυτές έχουν εθνική σημασία για ευνόητους λόγους, καθώς μαζί με τα Super Puma του Λιμενικού Σώματος (ΛΣ), συμβάλουν καθοριστικά στην αποτελεσματική κάλυψη των ελληνικών θαλασσών για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της Πολεμικής Αεροπορίας.

Δυστυχώς όμως τα ελικόπτερα αυτά αν και διαθέτουν αξιοπιστία, μεταφορική ικανότητα και μεγάλη εμβέλεια, δεν διαθέτουν εξειδικεμένο εξοπλισμό που απαιτείται για ελικόπτερα σε ρόλο CSAR όπως σύστημα αυτοπροστασίας, οπλισμό, θωράκιση κ.α.

Σχετικό πρόγραμμα της ΠΑ που αφορούσε την απόκτηση συστημάτων αυτοπροστασίας για όλο το στόλο μεταφορικών ελικοπτέρων και μεταγωγικών αεροσκαφών δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, αφήνοντας μια κρίσιμη επιχειρησιακή απαίτηση χωρίς κάλυψη.


Θετικό όμως ήταν το γεγονός ότι η ομοιοτυπία των Super Puma CSAR με τα αντίστοιχα Super Puma του Λιμενικού Σώματος, διευκόλυνε την πλήρη επιχειρησιακή εκμετάλλευση τους από πολύ νωρίς. 

Καθώς πρόκειται ουσιαστικά για τον ίδιο τύπο ελικοπτέρου, υπάρχουν διαθέσιμα ιπτάμενα πληρώματα τα οποία εκτός από αποστολές έρευνας και διάσωσης μπορούν να πετάξουν παράλληλα και σε αποστολές CSAR.

Στα περιστατικά αυτά συγκαταλέγονται η διάσωση χειριστών που έχουν εγκαταλείψει πάνω από στεριά ή θάλασσα λόγω βλάβης ή κατάρριψης του αεροσκάφους, συνδρομή σε επιχειρήσεις διάσωσης προσωπικού πίσω από τις εχθρικές γραμμές κ.α.

Έτσι με το στόλο των Super Puma, η ΠΑ απέκτησε ένα ικανό βασικό πυρήνα ελικοπτέρων αποκλειστικά σε ρόλο SAR καθ όλη τη διάρκεια του 24ώρου και με την απαραίτητη δυνατότητα πτήσης σε αντίξοες καιρικές συνθήκες.

Πρόκληση σε αυτή τη φάση είναι η απόκατάσταση της διαθεσιμότητας του στόλου των Super Puma με τα διαθέσιμα ελικόπτερα να είναι δεσμευμένα σε αποστολές ετοιμότητας SAR, ενώ απαιτείται και η αποκατάσταση της δυνατότητας υποστήριξης συλλογής Fast Rope η οποία είναι ανεπίτρεπτο να μην υφίσταται μέχρι σήμερα σε ελικόπτερα που εκτελούν τις πιο επικίνδυνες αποστολές σε περίοδο πολέμου...

ΠΗΓΗ
loading...

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Top