0
Με απόλυτη επιτυχία εντάχτηκε πριν από περίπου δύο έτη, στις επιχειρήσεις της ΔΥΚ, το νέο σκάφος ανορθόδοξου πολέμου (ΣΑΠ) ΩΚΥΑΛΟΣ,  το οποίο αποτελεί προϊόν φτιαγμένο από ελληνικά χέρια. 


Έχοντας συμπληρώσει αρκετούς μήνες επιχειρησιακής αξιοποίησης από την επίσημη ένταξη του σε υπηρεσία, ο ΩΚΥΑΛΟΣ ενίσχυσε καθοριστικά το στόλο της ΔΥΚ, με δυνατότητες που είναι απαραίτητες προκειμένου να καλυφθούν οι επιχειρησιακές απαιτήσεις των βατραχανθρώπων του ΠΝ.

Η χρήση του νέου ΣΑΠ κατέστησε σαφές από την πρώτη στιγμή ότι πρόκειται για ένα μέσο που μπορεί να προσφέρει αξιόπιστη δυνατότητα διείσδυσης στην περιοχή επιχειρήσεων, με υψηλές επιδόσεις ταχύτητας, μεταφορικής ικανότητας – προστασίας προσωπικού από τα καιρικά φαινόμενα καθώς και  παροχής πυρών υποστηρίξεως,  σε συνδυασμό με προηγμένα μέσα ναυτιλίας – πλοήγησης. 

Ο συνδυασμός των παραπάνω αποτελεί τον προσδιορισμό σε ότι αφορά τα σκάφη Ειδικών Επιχειρήσεων και – ως εκ τούτου αντιπροσωπεύει το ζητούμενο σε Επιχειρήσεις Ανορθόδοξου Πολέμου που διεξάγει η ΔΥΚ. Το ΠΝ έχει αντιληφθεί τα πλεονεκτήματα που προσφέρει μια τέτοια σχεδίαση για εκτέλεση αποστολών, διείσδυσης – απαγκίστρωσης Ομάδων Ανορθόδοξου Πολέμου (ΟΑΠ), οι οποίες δυστυχώς μέχρι σήμερα βασίζονται σε μια δύναμη σκαφών ετερόκλητης προελεύσεως.

Τα σκάφη που συγκροτούν τον υφιστάμενο στολίσκο της ΔΥΚ, διαθέτουν μεν χαρακτηριστικά επίτευξης υψηλών ταχυτήτων, πλην όμως δεν καλύπτουν σειρά άλλων ειδικών επιχειρησιακών απαιτήσεων λόγω εγγενούς σχεδιαστικής αδυναμίας καθώς προορίζονταν εξ αρχής για την πολιτική αγορά.


Οι απαιτήσεις αυτές περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων ειδικές προδιαγραφές πλευστότητας με δυσμενείς καιρικές συνθήκες, συγκεκριμένες καταναλώσεις, μεγάλη εμβέλεια, συστήματα ναυτιλίας παντός καιρού (στρατιωτικών προδιαγραφών), θωράκιση ευαίσθητων σημείων, σημεία ανάρτησης οπλισμού επί σταθεροποιούμενου πυργίσκου ελεγχόμενα από το πλήρωμα (όταν αυτό βρίσκεται εσωτερικά του σκάφους), συστήματα υπέρυθρης σκόπευσης, εσωτερική μεταφορά προσωπικού για προστασία από τα καιρικά φαινόμενα  κ.α.  Το ευρύ αυτό φάσμα χαρακτηριστικών που περιλαμβάνουν οι απαιτήσεις σκαφών για αποστολές Ανορθόδοξου Πολέμου, συγκεντρώθηκε για πρώτη φορά στη σχεδίαση ενός σκάφους το οποίο έγινε από ελληνικά χέρια και προσφέρεται για να καλύψει με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο τις ανάγκες του ΠΝ.

ΩΚΥΑΛΟΣ – ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Το πρωτότυπο σκάφος, αποτελείται εξ’ ολοκλήρου από αλουμίνιο συνολικού μήκους φτάνει τα 14 μέτρα, αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα φορτωμένο 43 κόμβους, έχει μεγάλη αυτονομία, ενώ μπορεί να επιχειρεί και να μάχεται κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Έχει τετραμελές πλήρωμα, μεταφέρει ένα στοιχείο βατραχανθρώπων, καθώς και πλήρη εξοπλισμό μάχης, και το σημαντικότερο όλων είναι ότι διαθέτει τηλεχειριζόμενο πυργίσκο για πολυβόλο των 12,7 χλστ ή βομβιδοβόλο των 40 χιλιοστών. Φέρει 2 κινητήρες των 370 ίππων έκαστος καθώς και όλο τον απαιτούμενο ηλεκτρονικό εξοπλισμό ναυτιλίας καθώς και σύστημα υπέρυθρης παρατήρησης. Ανήκει στην κατηγορία «Β», η οποία περιλαμβάνει σκάφη που έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργούν σε περιβάλλον με ύψος κύματος τεσσάρων μέτρων και άνεμο έντασης έως 8 μποφόρ.

Ιδιαίτερη μνεία έχει γίνει από το προσωπικό της ΔΥΚ αναφορικά με την ικανότητα τηλεχειρισμού του οπλισμού του ΩΚΥΑΛΟΥ επί σταθεροποιούμενου πυργίσκου (δεν υφίσταται σε άλλο ΣΑΠ), γεγονός που επιτρέπει την άνετη σκόπευση σε στόχους και με υψηλά ποσοστά ακρίβειας (όταν το σκάφος πλέει με μεγάλες ταχύτητες). Επίσης αναφέρεται ως πολύ σημαντικό πλεονέκτημα, η προστασία που παρέχει στο πλήρωμα (από εχθρικά πυρά), χάρις την δυνατότητα χρήσης του οπλισμού από το εσωτερικό του σκάφους. Αυτό αφορά ιδίως τις κρίσιμες φάσεις πλησίον εχθρικής ακτής σε διαδικασία απαγκίστρωσης ομάδας.


Οι τελευταίες κρίνονται ως οι πλέον επικίνδυνες για τα πληρώματα όλων των ΣΑΠ που έχουν επωμιστεί με την παροχή πυρών υποστηρίξεως σε τμήματα στην ακτή ή σε φίλια σκάφη που απεμπλέκονται και (κατά συνέπεια) ήταν μέχρι σήμερα εκτεθειμένα, χωρίς καμία αντιβαλλιστική προστασία.

ΤΟ ΝΕΟ ΣΚΑΦΟΣ 

Η ένταξη του ΩΚΥΑΛΟΥ στις επιχειρήσεις της ΔΥΚ  έχει ήδη συγκεντρώσει σύμφωνα με αναφορές στελεχών, ιδιαίτερα θετικά σχόλια για την εν γένει συνολική επίδοση του καθώς αξιολογήθηκε σε ευρύ φάσμα συνθηκών και επιχειρησιακών σεναρίων.  Σημειώνεται ότι η δυνατότητα άμεσης αξιολόγησης του σκάφους από το προσωπικό της ΔΥΚ,  παρείχε τη δυνατότητα για ρεαλιστικές δοκιμές που απέδωσαν πολύτιμα συμπεράσματα, τα οποία απορρέουν από το συγκριτικό πλεονέκτημα της ΑΜΕΣΗΣ και ΣΥΝΕΧΟΥΣ επαφής που απέκτησαν οι Έλληνες βατραχάνθρωποι  μετά την παραχώρηση του πρωτοτύπου σκάφους στο ΠΝ.

Η κατασκευή του σκάφους έγινε πιλοτικά ενώ εκτιμάται ότι ικανοποιούνται ήδη οι περισσότερες επιχειρησιακές απαιτήσεις της ΔΥΚ με σκάφη τέτοιου τύπου (ΣΑΠ), τα οποία  μπορούν να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα με ότι αυτό συνεπάγεται από πλευράς εγχώριας προστιθεμένης αξίας, ανάθεσης έργου σε ελληνικές εταιρίες, δημιουργία θέσεων εργασίας, ανάπτυξη δικτύου άμεσης υποστήριξης, ανάπτυξη τεχνογνωσίας, δυνατότητα εμπορικής προώθησης ανάλογων εκδόσεων και στο εξωτερικό από τη στιγμή που ο κύριος χρήστης είναι η χώρα του κατασκευαστή κ.α.


Τα συμπεράσματα για επιπλέον τροποποιήσεις θα ενσωματωθούν σε βελτιωμένη σχεδίαση που έχει ολοκληρωθεί, προκειμένου να καλύψει την απαίτηση για μια νέα σειρά σκαφών ΣΑΠ, στο πλαίσιο προγράμματος ναυπήγηση νέων ταχύπλοων Σκαφών Ανορθόδοξου Πολέμου για τις επιχειρησιακές ανάγκες της ΔΥΚ. Ο νέος ΩΚΥΑΛΟΣ ΙΙ θα είναι κατά ένα μέτρο μεγαλύτερος, θα πιστοποιηθεί από εξειδικευμένο Γαλλικό νηογνώμονα, θα μπορεί να φέρει 10 άτομα σε ειδικά αντικραδασμικά καθίσματα, ώστε να μην καταπονείται το προσωπικό από τις καιρικές συνθήκες και αναμένεται να κοστίσει 550.000 ευρώ αναλόγως με τον οπλισμό η τη διαμόρφωση ηλεκτρονικών συστημάτων που δύναται να διαφέρει.  Το σκάφος θα πιάνει ταχύτητες άνω των 50 κόμβων αφού θα αυξηθεί η ιπποδύναμη έχοντας δύο κινητήρες volvo των 670 ίππων ο καθένας. 

Οι προδιαγραφές για αυξημένο μέγεθος κρίνονται ως εύλογες με δεδομένες τις απαιτήσεις ικανότητας μεταφοράς μιας πλήρους επιχειρησιακής Ομάδας της ΔΥΚ, γεγονός που επιφέρει συνεπακόλουθα αυξημένες απαιτήσεις επιδόσεων των κινητήρων. Ιδιαιτέρως σημαντικό είναι ότι η νέα διαμόρφωση που προκύπτει στον ΩΚΥΑΛΟ ΙΙ, έχει ήδη ολοκληρωθεί σε σχεδιαστικό επίπεδο από τους κατασκευαστές ενώ είναι απολύτως εφικτό να υλοποιηθεί η φάση βιομηχανικής παραγωγής με μηδενικό ρίσκο σχεδιαστικής ανάπτυξης.  

ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΔ

Στις απαιτήσεις του ΓΕΝ προβλέπεται η ναυπήγηση νέων ταχύπλοων Σκαφών Ανορθόδοξου Πολέμου για τις επιχειρησιακές ανάγκες των Μονάδων Υποβρυχίων Καταστροφών. Μάλιστα, σύμφωνα με αξιωματικούς του ΓΕΝ, το συγκεκριμένο πρόγραμμα βρίσκεται ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του Πολεμικού Ναυτικού, ωστόσο αναζητούνται οι απαραίτητες πιστώσεις.


Με δεδομένες τις πιεστικές ανάγκες που έχει η ΔΥΚ, η υλοποίηση του προγράμματος είναι διαπιστωμένο ότι είναι επιθυμητή από την ηγεσία, ενώ προσμετρείται θετικά το γεγονός, έχει σαφώς περιορισμένο μέγεθος από πλευράς κόστους – συγκριτικά με άλλα εξοπλιστικά προγράμματα. Το ζήτημα της χρηματοδότησης είναι αυτό που το ΠΝ καλείται να επιλύσει στην παρούσα δυσμενή χρονική συγκυρία, προκειμένου να ξεκινήσει άμεσα η κατασκευή του νέου βελτιωμένου ΩΚΥΑΛΟΥ ΙΙ για να δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες.

Παράλληλα, εκκρεμεί και το πρόγραμμα για 22 σκάφη ειδικών επιχειρήσεων για τις Μοίρες Αμφιβίων Καταδρομών. Το εξοπλιστικό πρόγραμμα αναφέρεται ως “σκάφη συνοδείας και συμβολής στην άμυνα νήσων” προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ.  Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το ΓΕΣ βρίσκεται σε διαδικασία αναδιοργάνωσης των επιχειρησιακών δυνατοτήτων μονάδων Αμφίβιων Καταδρομών εντός του 2016 με στόχο την αύξηση την ικανότητας τους να παρεμβαίνουν αυτόνομα σε σημεία που εκδηλώνεται απειλή – τόσο στη νήσο που εδρεύουν – όσο και σε γειτονικές νήσους και βραχονησίδες στο Αν. Αιγαίο.


Ζητούμενη είναι η ικανότητα ταχείας μεταφοράς δυνάμεων με πλωτά σκάφη που έχουν τα χαρακτηριστικά της σχεδίασης ΩΚΥΑΛΟΣ ΙΙ και τα οποία είναι εν γνώσει της παρούσας ηγεσία του ΓΕΣ. Σημειώνεται ότι εκτός από τις Ελληνικές ΕΔ, υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από Ένοπλες Δυνάμεις ξένων χωρών σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή.

loading...

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Top