0
Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο εθνικός αμυντικός σχεδιασμός είναι η συντήρηση και η τεχνική υποστήριξη του συνόλου των οπλικών συστημάτων που υπηρετούν στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων. 


Η κυρίαρχη προτεραιότητα που πρέπει να απασχολεί τη πολιτική και στρατιωτική ηγεσία είναι η αύξηση των διαθεσιμοτήτων αφού πολλά οπλικά συστήματα που βρίσκονται σε υπηρεσία αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα (ελικόπτερα ΝΗ90, επιθετικά ελικόπτερα ΑΗ-64Α, αεροσκάφη Mirage 2000 και 2000-5 Mk2 κτλ). Χαρακτηριστική περίπτωση είναι οι φρεγάτες ΜΕΚΟ 200ΗΝ. 

Τα πλοία απόρροια της έλλειψης έγκαιρου εκσυγχρονισμού και της αδυναμίας ολοκληρωμένης τεχνικής υποστήριξης λόγω μη εύκολης εύρεσης ανταλλακτικών βρίσκονται σε οριακό σημείο. Συγκεκριμένα, τόσο η φρεγάτα “ΥΔΡΑ” όσο και η φρεγάτα “ΨΑΡΑ” βρίσκονται εδώ και αρκετό καιρό σε καθεστώς μακράς ακινησίας. Ειδικά, η φρεγάτα “ΥΔΡΑ” έχει υποστεί βαρύ “κανιβαλισμό” προκειμένου να υποστηριχθούν επαρκώς τα άλλα πλοία. Χρειάζονται πολλές εκαντοντάδες χιλιάδες ευρώ για να επανέλθει το πλοίο αν και βάσει πληροφοριών το πλοίο αναμένεται να επανέλθει με το νέο έτος. Το “ΨΑΡΑ” είναι σε αρκετά καλύτερη κατάσταση αλλά και εκεί όλα είναι οριακά. Η “ΥΔΡΑ” έχει αποψιλωθεί σε αρκετά σημεία της και ειδικά στο κομμάτι του προωστήριου σκεύους CODOG (Combined Diesel Or Gas) όπου βρίσκονται οι δύο αεροστρόβιλοι LM2500 και δύο μηχανές diesel MTU20V. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως τα πλοία ανταλλάσουν διαρκώς πλακέτες μηχανών με ότι αυτό συνεπάγεται. 

To πρόβλημα στις φρεγάτες ΜΕΚΟ 200ΗΝ που αποτελούν τα πλέον σύγχρονα πλοία του Αρχηγείου Στόλου είναι η οριακή τους τεχνική υποστήριξη. Ευτυχώς, οι φρεγάτες “S” βρίσκονται σε καλύτερο σημείο αφενός γιατί κάποιες εκσυγχρονίστηκαν και αφετέρου γιατί το απόθεμα των ανταλλακτικών από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα είναι σε θέση να υποστηρίξει ικανοποιητικώς τις 9 φρεγάτες. Αποτελεί ευτύχημα το γεγονός πως το Ναυτικό των ΗΑΕ απέσυρε τις δύο πρώην φρεγάτες τύπου «S», τις «Αl Emirat» και «Abu Dhabi» και ως εκ τούτου βρέθηκαν επαρκείς ποσότητες ανταλλακτικών. Αρκούν, αλλά μέχρι πότε; Σίγουρα όχι για μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα. 

Δεν πρέπει να ξεχνάμε τις ηλικίες των πλοίων αφού η “ΥΔΡΑ” είναι πλοίο ναυπήγησης του 1991 και ήδη συμπληρώνει παρουσία 26 χρόνων στις Ελληνικές θάλασσες. Η αμέλεια των προηγούμενων ηγεσιών είτε πολιτικών είτε στρατιωτικών να εκσυγχρονίσουν τα πλοία εγκαίρως είναι δεδομένη. Άμυνα χωρίς χρήματα και συγκεκριμένα χωρίς άψογη τεχνική υποστήριξη και ικανές διαθεσιμότητες δεν υφίστανται. Οι υπόλοιπες βαρύγδουπες δηλώσεις  περί “ηθικού” και “αξιόμαχου” ναι μεν είναι χρήσιμες και αναγκαίες αλλά όχι πανάκεια. 

Κακά τα ψέματα. Πρέπει να δούμε την πραγματικότητα κατάματα. Ο Στόλος χρειάζεται ανανέωση και κυρίως άρτια συντήρηση. Αυτό είναι κάτι που αφορά πρωτίστως την πολιτική ηγεσία. Και είναι διακομματικό ζήτημα. Και δεν είναι μόνον οι φρεγάτες. Χρειάζεται ναυπηγικό όραμα. Χρειάζεται σχέδιο και οργάνωση. Είναι δεδομένο πως έχουμε υψηλό επίπεδο προσωπικού. Άρτια καταρτισμένο και εκπαιδευμένο. Και είναι επίσης γνωστό ότι οι απέναντι έχουν και αυτοί προβλήματα και ειδικά στο προσωπικό και σε επίπεδο τεχνικών και τακτικών. 

Φαίνεται αυτό τόσο από την παρουσία τους στο Αιγαίο όσο και από τις Νατοϊκές ασκήσεις. Όμως εκτός από την ποσοτική υπεροχή πλέον τείνουν να αποκτήσουν και ποιοτική. Γνωρίζουν καλά πως για να κυριαρχήσουν στο ζωτικό χώρο του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου χρειάζονται ισχυρό Ναυτικό. Και αυτό ακριβώς κάνουν. Ναυπηγούν σύγχρονες μονάδες κρούσεως ώστε να καλύψουν τα κενά τους σε τεχνικές και τακτικές από την χρήση συστημάτων υψηλής τεχνολογίας. Περιθώρια εφυσηχασμού δεν υπάρχουν. 

loading...

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Top