«Η διαπραγμάτευση με τους δανειστές θα είναι σκληρή γιατί οι Ευρωπαίοι θέλουν να κρατήσουν το ΔΝΤ στο πρόγραμμα. Το ταμείο όμως είναι "ακραίος παίκτης". Ζητάει γενικευμένη απορρύθμιση της αγοράς εργασίας που σημαίνει "αίμα"».

Δίνοντας μια πρόγευση του κλίματος που θα επικρατήσει στην επικείμενη διαπραγμάτευση για τις αλλαγές στα εργασιακά , ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος παρουσίασε σήμερα τα 12 βασικά σημεία του πορίσματος της διεθνούς επιτροπής εμπειρογνωμόνων.

«Προσυπογράφω το πόρισμα» πρόσθεσε ο υπουργός γιατί «είναι πολύ πιο κοντά στις δικές μας θέσεις, παρά στις θέσεις των εταίρων».

Από τα 12 σημεία του πορίσματος, στα επτά υπάρχει ομοφωνία. Το κείμενο αν και έχει στρογγυλεμένες γωνίες , «ανοίγει» παράθυρα για περαιτέρω ελαστικοποίηση της αγοράς εργασίας ( μειωμένο ωράριο αντί για απολύσεις) και μείωση των μισθών (χαμηλότερη αμοιβή για τους νέους και κατά παρέκκλιση για επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα).

Ειδικότερα, η επιτροπή εμπειρογνωμόνων πρότεινε η αμοιβή των νέων κάτω των 25 να είναι χαμηλότερη για δύο έτη και να καθορίζεται βάσει της εμπειρίας τους καθώς η διάταξη που ισχύει ( μειωμένη αμοιβή 510 ευρώ) προσκρούει στην απαγόρευση των διακρίσεων η οποία προβλέπεται στον ευρωπαϊκό κοινωνικό χάρτη.

Για την αποτροπή των ομαδικών απολύσεων προτείνεται η εργασία μειωμένου ωραρίου σε περιπτώσεις προσωρινής οικονομικής δυσχέρειας εταιρειών με παροχή επιδόματος από το κράτος . Ο κ. Κατρόγκαλος επισήμανε ότι χώρα θα συμμορφωθεί με την απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου για την υπόθεση της ΑΓΕΤ (η εταιρία ζητά την κατάργηση του υπουργικού βέτο για την έγκριση των ομαδικών απολύσεων). « Ωστόσο – πρόσθεσε- ο τρόπος με τον οποίο θα συμμορφωθούμε είναι στο χέρι μας»

Η επιτροπή προτείνει την επαναφορά της καθολικής ισχύος των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Ωστόσο δίνει χώρο για υπογραφή επιχειρησιακών συμβάσεων με χαμηλότερους μισθούς (προσωρινές παρεκκλίσεις σε περίπτωση έκτακτης οικονομικής ανάγκης) αν συμφωνήσουν οι κοινωνικοί εταίροι.

Για τον κατώτατο μισθό η πλειοψηφία της επιτροπή προτείνει να καθορίζεται από το 2018 στο πλαίσιο ελεύθερων διαπραγματεύσεων από τους κοινωνικούς εταίρους. Ωστόσο προτείνεται τη διαδικασία να εποπτεύει συμβουλευτική επιτροπή εμπειρογνωμόνων η οποία θα καθορίζει σε ποιο εύρος τιμών θα κινείται η διαβούλευση ανάλογα με την κατάσταση της οικονομίας , την ανεργία και την ανταγωνιστικότητα. Στόχος είναι να μην βγαίνουν εκτός ορίων τα αιτήματα των συνδικάτων. Αντικείμενο της διαπραγμάτευσης θα είναι και τα επιδόματα πολυετίας που συνοδεύουν τον κατώτατο μισθό .Σημειώνεται ότι το ΔΝΤ σε πρόσφατη έκθεσή του προς την επιτροπή, εξέφρασε την αντίθεσή του σε οποιαδήποτε πρωτοβουλία οδηγεί στην επιστροφή σε προηγούμενα καθεστώτα ( πχ. ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις ,καθορισμός κατώτατου μισθού από τους κοινωνικούς εταίρους κλπ)

Η ΓΣΕΕ υποστηρίζει ότι η συμφωνία των κοινωνικών εταίρων για τα εργασιακά υπό το ILO το 2014, πρέπει και επιβάλλεται να αποτελέσει αφενός το διαπραγματευτικό χαρτί της κυβέρνησης, αφετέρου βάση συναίνεσης όλων των πολιτικών κομμάτων, στην επικείμενη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς. Η ΓΣΕΕ έχει καταθέσει ήδη την επικαιροποίηση της προσφυγής της στο Διεθνές Γραφείο Εργασίας για όλα τα ζητήματα, (εργασιακά και ασφαλιστικά) ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δίνει στην ακρόαση τον Οκτώβρη της Συλλογικής Προσφυγής της Συνομοσπονδίας, στο αρμόδιο ελεγκτικό όργανο του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Αναλυτικά:

2.1 Συνδικαλιστική Δράση

1. Η ισχύουσα ελληνική νομοθεσία ρυθμίζει εκτενώς τις διαδικασίες για την κήρυξη απεργίας. Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων δεν βλέπει την ανάγκη για αυστηρότερους κανόνες σχετικά με την απεργία. Εναπόκειται στον Έλληνα νομοθέτη να καθορίσει τις προϋποθέσεις της νόμιμης απεργίας, σεβόμενος το συνταγματικό πλαίσιο.

2. Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων δεν βλέπει κάποιον επείγοντα λόγο για άρση της απαγόρευσης της ανταπεργίας (lockout). Οι διατάξεις για τις εργατικές διαφορές στην Ελλάδα έχουν καθιερώσει μία ισορροπία δυνάμεων μεταξύ εργοδοτών και συνδικάτων -οι κανόνες τους είναι αποδεκτοί και από τα δύο μέρη. Ο Έλληνας νομοθέτης μπορεί να διευκρινίσει πως ο εργοδότης δικαιούται να μην πληρώσει τους μη απεργούς εργαζόμενους εφόσον δεν μπορούν να συνεχίσουν την εργασία τους, επειδή λαμβάνει χώρα απεργία στην επιχείρηση ή εκμετάλλευση.

2.2 Ομαδικές Απολύσεις

3. Πριν την πραγματοποίηση της ομαδικής απόλυσης, οι εργοδότες οφείλουν να προχωρήσουν καλόπιστα σε διαβούλευση και διαπραγμάτευση με τους εκπροσώπους των εργαζομένων. Βάσει των οικονομικών δυνατοτήτων της επιχείρησης, θα πρέπει να σχεδιαστεί ένα κοινωνικό πλάνο που θα παρέχει αποζημίωση στους εργαζόμενους που ενδεχομένως θα μείνουν άνεργοι για ένα αβέβαιο χρονικό διάστημα. Θα πρέπει να παρέχεται επανεκπαίδευση στους εργαζόμενους που απολύονται, προκειμένου να ενισχυθούν οι πιθανότητες εύρεσης εργασίας.

Οι ομαδικές απολύσεις θα πρέπει να ρυθμίζονται λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία τους ως ένα λειτουργικό εργαλείο για την προσαρμογή των επιχειρήσεων σε περιόδους κρίσης. Το ισχύον σύστημα της προληπτικής διοικητικής έγκρισης συζητείται ενώπιον του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μετά την έκδοση της απόφασης επί του προδικαστικού ερωτήματος, το ισχύον σύστημα θα μπορούσε να καταργηθεί ή να αντικατασταθεί από ένα άλλο σύστημα εκ των προτέρων έγκρισης του σχεδίου απολύσεων.

4. Σε περιπτώσεις προσωρινής οικονομικής δυσχέρειας, η εργασία μειωμένου ωραρίου μπορεί να αποτρέψει τις ομαδικές απολύσεις. Η εργασία μειωμένου ωραρίου πρέπει να είναι ευέλικτη βάσει των υπαρχουσών αναγκών της επιχείρησης. Ο εργαζόμενος θα πρέπει να λαμβάνει επίδομα ανεργίας από το δημόσιο ή το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης για τις ώρες που δεν μπόρεσε να εργαστεί. Μετά την πάροδο της κρίσης, ο εργοδότης θα μπορεί να προχωρήσει στην επανέναρξη της πλήρους δραστηριότητάς του, με τη βοήθεια ενός έμπειρου εργατικού δυναμικού.

 
Top